Van een krachtig merk tot een verpakkingsontwerp

By 02/03/2022 maart 23rd, 2022 Verpakkingsontwerp
Van een krachtig merk tot een verpakkingsontwerp Belangrijke ingrediënten voor het neerzetten van een merkidentiteit

Belangrijke ingrediënten voor het neerzetten van een merkidentiteit

Jouw merk moet kloppen voordat er een effectieve verpakking wordt ontwikkeld. Is de strategie helder, de doelgroep bepaald en heb je een merkbelofte? En waar staat jouw merk voor, welke voordelen biedt jouw merk, wie ben jij zélf als merk? Deze en andere aspecten zijn ontzettend belangrijk voor het neerzetten van een merkidentiteit. Staat jouw merk en is de “how – why – what” duidelijk, dan pas kan er een echt werkende verpakking worden gemaakt. Eigenlijk is het neerzetten van een krachtige merkidentiteit, het voortraject van het ontwikkelen van een verpakkingsontwerp. We gaan er in deze blog wat dieper op in.

1: de ideale doelgroep

Om een verpakkingsontwerp te ontwikkelen moet de ideale doelgroep helder zijn. Een onderdeel die je hoogstwaarschijnlijk al regelmatig voorbij hebt zien komen, maar welke dan ook ontzettend belangrijk is. Het draait erom dat jij met jouw merk en uiteindelijk met jouw verpakking, de ideale klant kan aanspreken en aantrekken. Zijn dit mannen of vrouwen? Welke leeftijd spreek je graag aan? Woont jouw doelgroep in de randstad, of juist in het prachtige zuiden van het land? Waar loopt jouw ideale klant tegenaan en welke oplossing biedt jouw merk/product?

2: een heldere strategie

Is de doelgroep bepaald, dan ga je nadenken over een gerichte en heldere strategie. Een merkstrategie is de juiste combinatie van marketing én psychologie. Met een heldere en geoptimaliseerde strategie, kan onderscheidend vermogen worden gecreëerd. Waarom je een merkstrategie moet bepalen? Omdat de identiteit rondom een merk ontzettend belangrijk is! Met een juiste strategie wordt de kans op succesvol ondernemen groter. Is er geen duidelijke merkstrategie, dan ontstaat er ook geen krachtig verpakkingsontwerp.

3: de merkbelofte

Een ander belangrijk onderdeel van een merkidentiteit, is de merkbelofte. Welke boodschap wil jij uitdragen naar de wereld? Wat voor een waarde brengt jouw merk met zich mee? Vaak gaat het om een emotionele belofte, waar de ideale doelgroep zich verbonden mee kan voelen. Een merkbelofte heeft als doel het aantrekken van de ideale klant en deze ook weer terug te laten komen. Zorg dus dat jouw merk een aantrekkelijke belofte doet! Een aantal kenmerken van een goede merkbelofte, zijn:

  • De merkbelofte moet overtuigend zijn en een aantrekkelijk voordeel bieden aan de ideale doelgroep
  • Het moet naast aantrekkelijk ook geloofwaardig én authentiek zijn
  • De merkbelofte moet waargemaakt kunnen worden
  • De merkbelofte moet onderscheidend zijn

4: de voordelen van jouw merk

Bij dit onderdeel ga je dieper in op de voordelen van jouw merk. Zeker één van de ingrediënten om uiteindelijk tot een krachtig verpakkingsontwerp te komen! Schets een helder beeld van wat jij wilt vertellen met jouw merk. Is het een gezond merk? Is het duurzaam? Zorgt jouw merk/product ervoor dat er gemak ontstaat? Waarom is jouw merk een échte toevoeging? Denk hier goed over na en formuleer de échte benefits van jouw merk. Hiermee ga je impact maken op jouw ideale doelgroep!

5: wie ben jij zélf als merk?

Met een brand archetype koppel je een karakter aan jouw merk. Met dit karakter kun je verhalen vertellen: verhalen met emotie die de harten van jouw ideale doelgroep raken. De kunst, is dit verhaal delen op een herkenbare en unieke manier. Je merk krijgt een duidelijke persoonlijkheid dankzij een brand archetype. Een krachtig merk, wordt geassocieerd met één archetype. Dit is meer onbewust dan bewust. De doelgroep krijgt op deze manier een sociaal/emotionele verbinding met jouw merk. Bedenk dus altijd bij het neerzetten van een merkidentiteit, wie jij zélf bent als merk. Welk archetype past bij jouw merk en hoe zorg jij voor verbinding met de ideale doelgroep? Altijd belangrijk: blijf jezelf! Je kan niet zomaar een archetype worden, je bent dit namelijk al. Wie jíj bent als merk, is wat jouw merk onderscheidend en uniek maakt.

6: een marktscan: wie zijn jouw concurrenten en hoe wil jij opvallen?

Is de doelgroep bepaald, de strategie helder, je merkbelofte uitgewerkt én weet je wie jij zelf bent als merk? Dan is een marktscan een volgend belangrijk onderdeel. Zoek uit wie jouw concurrenten zijn en op welke manier jij wilt opvallen. Hoe onderscheid je jezelf van de rest? Bekijk wat jouw concurrenten goed doen, maar ook wat zij niet goed doen en hoe jij dat dus beter kan doen.

Staat jouw merk? Dan kunnen we nu aan de slag met het ontwikkelen van een effectieve verpakking! Een merk en verpakkingsontwerp gaan namelijk hand in hand met elkaar. Kun je wel wat hulp gebruiken bij het neerzetten van een krachtig merk? Ik help je graag op weg door middel van een briefing. Ook werk ik samen met de beste specialisten die samen met jou je merk prachtig kunnen neerzetten. Neem contact op!

Leave a Reply