Hoe communiceer jij op je verpakking?
Jouw product moet opvallen! Wist je dat je maar een paar seconden hebt om de consument met jouw verpakking te verleiden? De communicatie op de verpakking is daarom erg belangrijk. Geef een goede eerste indruk, val op met je design maar óók met de communicatie op de verpakking. Maak het de consument zo gemakkelijk mogelijk zodat ze niet uren voor het schap staan. Een essentieel element om naar de consument te communiceren, zijn de USP’s. Maar ook iconen, keurmerken, kleuren en visuele elementen zijn belangrijk. In deze blog verdiepen we ons in de communicatie op de verpakking.
Ieder schap is anders: speel erop in met de communicatie op de verpakking
Je kent het vast wel. Je staat voor het schap in de supermarkt, op zoek naar een product. Verschillende merken bieden hetzelfde product aan. A-merken die op ooghoogte staan, maar ook goedkopere varianten onderaan in het schap. Of juist de duurdere varianten helemaal bovenaan in het schap. Wat je daarvan krijgt? Keuzestress! Ieder schap is anders en dus is het belangrijk om op te vallen. Zodat de aandacht van de consument niet automatisch naar het product op ooghoogte of het goedkoopste product wordt getrokken, maar naar jouw unieke product. Dit kan door het design en de juiste communicatie op de verpakking.
Ga voor de goede eerste indruk: je hebt maar een paar seconden om de consument te verleiden! De boodschap moet direct duidelijk zijn.
De juiste hiërarchie op de verpakking
Met duizenden producten in een supermarkt kan het lastig zijn om op te vallen. Vooral met een nieuw product. Communicatie is key, zo ook op een productverpakking! Bepaal vooraf wat je absoluut wilt communiceren en zorg voor de juiste hiërarchie op de verpakking. Allereerst de naam, vervolgens een ondertitel met bijvoorbeeld de ingrediënten of smaak. Tot slot zijn de USP’s cruciaal. Door de juiste hiërarchie en communicatie op de verpakking is direct zichtbaar om wat voor een product het gaat. Is het een vegan of vegetarisch product? Of is het product misschien suikervrij, laag in calorieën of koolhydraatarm? Laat dit duidelijk op de voorzijde van de verpakking naar voren komen.
Illustraties of een (products)foto op de productverpakking?
Heb je de juiste hiërarchie bepaald en de USP’s gecommuniceerd? Dan is het goed om na te denken over de visuele communicatie. Beeld valt heel snel op bij de consument, dus maak het aantrekkelijk! Ga je bijvoorbeeld voor illustraties of voor een vette packshot? Beiden kunnen fantastisch werken: uiteraard is dit afhankelijk van de strategie, het product en het ontwerp van de verpakking. De illustratie of productfoto moet kloppen in samenhang met deze factoren én de tekst op de verpakking. Ik help je graag met het bepalen van de juiste visuele communicatie.
Ga voor transparantie met een verpakking met venster!
Een ander onderdeel van communicatie op de verpakking, is nadenken over hoe je jouw product presenteert. Is het een verrassing hoe het product eruitziet, of wil je jouw product al deels laten zien aan de consument? Tegenwoordig is steeds meer van het product zichtbaar door de verpakking heen. Dit zijn verpakkingen met een venster. Door het venster ziet de consument direct wat hij of zij consumeert. Eerlijk én verleidelijk!
Logo’s, keurmerken en iconen communiceren op een verpakking
Waar de consument ook aan toe is, is duidelijkheid. Ik adviseer daarom ook belangrijke logo’s en keurmerken op de verpakking te plaatsen. Door deze vorm van communicatie op de verpakking kun je de klant laten weten wat de herkomst van het verpakkingsmateriaal is (is het duurzaam, beschikt het over een keurmerk?). Ook kun je met iconen laten weten aan de consument hoe de verpakking weggegooid of gescheiden kan worden. Dit zorgt voor duidelijkheid, terwijl het tegelijkertijd bijdraagt aan een optimaal recycleproces.
Een compleet verpakkingsontwerp
Een productverpakking waar ontzettend goed over na is gedacht, is erg belangrijk voor de positionering van een merk. Je bouwt hiermee een imago op. Het ontwerpen van een productverpakking en het duidelijk communiceren naar de consument vereist dus meer dan alleen een goed oog. Het design, de verpakkingsvorm én de communicatie zorgen samen voor de complete match. Ik help je graag met het neerzetten van een productverpakking die écht werkt! Neem contact met mij op en ik sta heel graag voor je klaar!