Een verpakkingsontwerp en merkidentiteit voor merken met een verhaal
Of je nu ergonomische toetsenborden, gedroogd fruit, plant-based yoghurt of vegan gezichtscrème verkoopt, ik ga op zoek naar jouw verhaal om dit vervolgens te vertalen naar een krachtige visuele merkidentiteit en/of verpakkingsontwerp. Jouw doelen en de doelgroep spelen hierin een cruciale rol. Hoewel iedere opdracht maatwerk is, kent het proces een aantal fases.
Fase 1 | Strategie & concept
Ieder project begint met een intake en een uitgebreide vragenlijst. Zaken als je doelgroep, je onderscheidend vermogen en het karakter van je product of bedrijf komen aan bod. We behandelen ook concullega’s en uiteraard jouw wensen. Het kan zijn dat je dat nog niet helemaal scherp hebt, dan help ik je graag! We bespreken het budget en de toekomstverwachtingen voor onze samenwerking. Ik ga graag een langdurige relatie met je aan.
Ook inventariseren we wat je allemaal nodig hebt. Ben je op zoek naar alleen een verpakkingsontwerp, of geef je liever het volledige huisstijl ontwerp uit handen? Ik werk met fotografen, filmmakers, visagisten en tekstschrijvers. Vanuit mijn netwerk kijk ik wie ik kan betrekken bij het project, om tot het beste eindresultaat te komen. Hierdoor kan je jouw visuele communicatie in zijn geheel bij mij neerleggen en ontvang je bij fase drie een compleet eindproduct.
Fase 2 | Ontwerp
Na akkoord van de offerte start ik met een marktonderzoek. Ik focus op de sfeer binnen je branche, maar ook op trends en wat je concullega’s doen. Ik onderzoek typografieën, vormen, kleuren, beeldtaal, (duurzame) materialen en leg dat onderzoek naast je verhaal om tot een verpakkingsontwerp en merkidentiteit te komen die past bij jou en je doelgroep.
Daarnaast doe ik ook een uitgebreid schappen onderzoek. Hoe werkt de hele psychologie achter hoe een consument voor de schappen staat? Door het kiesgedrag van de consument die voor een schap staat inzichtelijk te maken, weet ik wat voor jouw merkidentiteit en verpakkingsontwerp werkt.
Ik begin direct met ontwerpvoorstellen. Ik lever drie voorstellen aan om de sfeer in kaart te brengen, welke ik uitgebreid met je bespreek. Je ziet in de voorstellen diepere lagen, wat ervoor zorgt dat de ontwerpen écht voor je gaan spreken.
Fase 3 | Uitwerking en oplevering
De visuele stijl die je hebt gekozen werk ik verder uit. Afhankelijk van hoe breed de opdracht is, maak ik de ontwerpen in de uitwerkfase af én gebruiksklaar. Het kan zijn dat ik één ontwerp aanlever, of juist voortborduur op het door jou gekozen ontwerp in andere zaken als website, gedrukte materialen en verpakkingsontwerpen.
Denk hierbij aan zaken als 2D visuals van verpakkingsontwerpen, huisstijl handboeken en oplevering voor bijvoorbeeld webbouwers of drukkers. Wil je copywriting ook aan mij over laten? Ik werk met verschillende tekstschrijvers en kan jouw ontwerpen dus aanleveren voorzien van tekst.