Yes! 20-jarig jubileum: let’s celebrate!

Verpakkingsontwerper

Mijn waanzinnige reis van het verleden naar het heden

Wat een dankbaar mens ben ik. Alweer 20 jaar zelfstanding ondernemer! Ik heb een waanzinnige reis gemaakt om te komen waar ik nu sta als merk- en verpakkingsontwerper en ik vertel jullie graag hoe deze reis is verlopen. Wie ben ik en hoe werk ik eigenlijk? Hoe was mijn kindertijd en wanneer kwam ik in aanraking met merk- en verpakkingsontwerp? Wat had ik achteraf het liefst anders gedaan tijdens deze mooie reis en hoe zie ik de toekomst voor me? Ik vertel je er alles over in deze blog ter ere van het 20-jarige bestaan van mijn bedrijf ‘Thirza Peppelenbos’.

Tijdens mijn kindertijd waren mijn tekenboek en ik onafscheidelijk!

Hoewel ik nu gek ben op wandelen met mijn hond Chef, was dat als kind wel anders. Tijdens de weekendwandelingen wilde ik absoluut niet mee met mijn ouders. Ik wachtte ze veel liever op terwijl ik aan het tekenen was in mijn tekenboek. Wanneer het kan wilde ik tekenen, schetsen en creatief bezig zijn.

Mijn creatieve, innoverende en af en toe wat lastige tienertijd

Op de middelbare school was ik goed in alle creatieve vakken zoals tekenen en kunstgeschiedenis. Ik voelde hier toen al zo ontzettend veel passie voor. In andere vakken was ik een stuk minder goed, hier haalde ik maar net aan voldoendes voor. Ik voelde mij meer thuis in de creatieve vakken.

Klasgenootjes vonden de tekenleraar maar vreemd, maar ik juist weer helemaal niet.  Terwijl klasgenoten mij soms pestten omdat ze mijn uitgebreide fantasie en ideeën raar vonden, spoorde de tekenleraar mij juist aan om “later als ik groot was” iets met mijn creativiteit te doen. Ik wist toen al dat ik iets met reclame, tekenen en/of kunst wilde gaan doen, maar nog niet wát. Maar dat is natuurlijk geen uitzondering op zo’n jonge leeftijd. Ik startte tijdens mijn tienerjaren aan het Grafisch Lyceum. Een ontzettend leuke tijd waar ik twee fantastische stages heb gelopen. Ik deed mega goed mijn best voor de stageverslagen: het mooiste verslag kwam namelijk in aanmerking voor de “Joop Hof Award”. Tja daar ging ik natuurlijk voor! Ik ben hier tweemaal voor genomineerd, ontzettend kicken en wat was ik trots!

Van het Grafisch Lyceum direct aan de slag als zelfstanding ondernemer

Het moment brak aan dat ik een keuze moest maken: werd het de kunstacademie, een baan in loondienst of een eigen bedrijf? Ik nam een sprong in het diepe en schreef mij als 21-jarige direct in als zelfstandig ondernemer “grafisch vormgever”. De verleiding om mijn eigen boterham te verdienen, vrijheid te ervaren en toffe uitdagingen aan te gaan was zo groot. Daarnaast dacht ik eigenlijk gewoon niet na… ik volgde mijn gevoel, that’s it.  Mijn eerste zelfstandige klus was een paar keer per jaar magazines en theatergidsen ontwerpen. Ook werkte ik de eerste twee jaar parttime als ontwerper bij een drukkerij. Vanaf mijn 23ste had ik mijn eigen fulltime zelfstandige onderneming voor allround grafisch ontwerp.

Verschillende kantoorplekken, opdrachten en samenwerkingen

Ik heb op hele bijzondere plekken gewerkt. De eerste vier jaar had ik mijn kantoor in Schoorl bij Scorlewald. Een antroposofische instelling voor verstandelijk gehandicapten. Ik werkte hier veel samen met Drukkerij Springeruit en maakte voornamelijk brochures, folders en huisstijlen. Wat een waanzinnige tijd was dit: midden in de natuur en tussen de cliënten. Ik heb ook andere kantoorplekken gehad in Alkmaar en ben verschillende samenwerkingen aangegaan. Samenwerkingen met bureaus, maar ook met creatieve zelfstandigen.

Het ontstaan van mijn liefde voor merk- en verpakkingsontwerp

In 2009 ben ik voor het eerst in aanraking gekomen met packaging en het verpakkingswereldje ingerold. Ik kreeg de kans om de verpakkingen te ontwerpen voor een nieuw merk: Peau D’Or. Dit is dan ook het merk dat mij het meest is bijgebleven en waar ik nog steeds een waardevolle samenwerking mee heb. Het is mede dankzij deze klus dat ik sta waar ik nu sta. Ik had totaal geen ervaring met packaging, maar ik kreeg de kans om door heel Europa te reizen. Ik leerde alle ins en outs van packaging. Ik ging langs bij verpakkingsdrukkerijen en -specialisten, producenten, beurzen, workshops en ik heb aandachtig naar veel sprekers geluisterd. Ik wilde alles leren en weten! Ik leerde zelf alles over de psychologie en de wettelijke verplichtingen van het vak. Ik verslond boeken, woonde lezingen bij en werd écht verliefd op dit vakgebied. Min of meer ben ik dus autodidact, heb mij het vak zelf aangeleerd en geen opleidingen voor gevolgd. Het neerzetten van een sterke merkidentiteit en het creëren van een werkend verpakkingsontwerp, werd mijn specialiteit. Ik doe er tot vandaag de dag alles aan om mijzelf te blijven ontwikkelen op het gebied van merk- en verpakkingsontwerp.

Vanuit intuïtie komt een verpakkingsontwerp tot stand

Ik leef extreem vanuit mijn intuïtie. Dat is voor mij de basis in mijn bedrijf en in mijn werk als merk- en verpakkingsontwerper. Ik wéét dat ik op mijn intuïtie kan vertrouwen. Mijn brein werkt namelijk net een beetje anders dan het brein van veel andere mensen. Ik denk met gevoel, beeld en kleuren. Zodra ik in gesprek ben met een klant stromen de ideeën door mijn hoofd, zie ik vormen, kleuren, mogelijkheden en vaak zelfs al een eindresultaat voor me. Zoals een klant ooit over mij vertelde: “Als Thirza met haar dromerige ogen langs je heen kijkt tijdens een gesprek… Dan weet je dat het goed zit.”

“Het verschil tussen links en rechts ken ik bijvoorbeeld niet, ik weet op basis van vormen in mijn gedachten welke kant ik op moet.”

Ik kan mijzelf beter oriënteren met vormen en beelden. Het verschil tussen links en rechts ken ik bijvoorbeeld niet, ik weet op basis van vormen in mijn gedachten welke kant ik op moet. Ik kan ook niet ‘normaal’ door steden, supermarkten en gebouwen lopen: ik zie van alles vanuit een grafisch oogpunt en mijn hoofd maakt dan overuren. Vaak prettig maar soms is het zo intens dat ik mezelf moet dwingen uit deze ‘flow’ te gaan.

Vooraf moodboards? Écht niet!

Ik werk vooraf niet met moodboards. Dit kan ervoor zorgen dat je al in een bepaalde richting wordt geduwd waardoor het proces stagneert. Ik ga af op mijn eigen intuïtie en uiteraard de wensen en uitspraken van de klant. Ik kan vaak aan de non-verbale communicatie al zien waar de klant naartoe wil.

Tot over mijn oren verliefd op mijn vakgebied

Wat zo mooi is aan mijn vak dat ik altijd een onderdeel van mezelf in de ontwerpen kwijt kan. Ook de vrijheid die ik ervaar tijdens het ontwerpproces vind ik heerlijk. En dat ik al het vertrouwen krijg van de klant om écht een mooi en werkend ontwerp te maken. Want natuurlijk ben ik degene die ervoor moet zorgen dat het verpakkingsontwerp slaagt. Mijn ontwerpen zijn echt onderdeel van mijzelf. Er zit een hoop liefde en passie in. Over ieder minuscuul onderdeel wordt uitgebreid nagedacht, ik doe nooit ‘zomaar iets’.

Had ik het achteraf anders gedaan als merk- en verpakkingsontwerper?

Ik had helemaal niets anders gedaan. Ik deed en doe alles vanuit mijn intuïtie en het is gelopen hoe het had moeten lopen. Ik heb nooit gedacht iets anders te gaan doen, maar wel zei ik altijd: “Mocht ik óóit willen stoppen met het vak (wat ik mij niet kan voorstellen ;-)), dan wil ik iets met honden gaan doen. Bijvoorbeeld een hondenopvang starten, honden trainen of ze een tweede kans geven. Dit lijkt mij nog steeds erg mooi om te doen. Ben ik weleens onderuit gegaan in de afgelopen 20 jaar? Uiteraard, welke ondernemer niet?! Ik heb geleerd van alle keren dat ik onderuit ben gegaan en mezelf nog beter ontwikkeld. Tegenslagen zorgen voor groei!

“Het is mijn missie om merkidentiteiten en krachtige verpakkingsontwerpen te ontwikkelen die écht werken. Voor duurzame merken die impact willen maken. Werkt het merk en verkoopt het? En is de klant ook blij? Dan is de missie geslaagd!”

Vol dankbaarheid zet ik mijn reis voort!

Ik ben zo dankbaar voor hoe mijn reis is verlopen en dat ik al die jaren al voor de mooiste merken heb mogen werken. Voor merken met échte passie voor hun duurzame product. Dat ik heb mogen bijdragen aan het neerzetten van merkidentiteiten, het creëren van de tofste verpakkingsontwerpen en hoe ik verschillende merken heb zien groeien.

Bedankt voor jullie vertrouwen en dat jullie het mogelijk hebben gemaakt dat ik mocht werken aan te gekke opdrachten!

Ik zet vol dankbaarheid mijn reis voort. Ik blijf doelen stellen en doen waar ik goed in ben, op mijn eigen intuïtieve manier. Ik weet natuurlijk niet wat de toekomst voor mij in petto heeft. Wat ik wel weet, is dat ik oprecht kan zeggen dat ik gelukkig ben. En dit voel ik zó intens, dat ik zeker weet dat het ook in de toekomst helemaal goed komt.

Op naar de volgende 20 jaar!

 

Leave a Reply