3 belangrijke onderdelen van een werkend verpakkingsontwerp

Verpakkingsontwerp

Zorg dat het verpakkingsontwerp opvalt!

Zodra een consument voor het schap staat, ziet diegene soms door de bomen het bos niet meer. De consument is dan wel op zoek naar een specifiek product, maar het aanbod van soortgelijke producten is zo groot! Daarom is het ontzettend belangrijk dat jouw product er uitspringt. Laat jouw merk écht communiceren met de consument door het verpakkingsontwerp op te laten vallen. Een krachtig en effectief verpakkingsontwerp kan namelijk niet alleen de aankoop beïnvloeden, ook verbetert een verpakkingsontwerp dat aanspreekt jouw merk én stimuleert het de loyaliteit van de consument. Wil jij ook dat jouw verpakkingsontwerp indruk maakt op je doelgroep? Houd dan rekening met onderstaande 3 belangrijke onderdelen.

De verpakking moet anders zijn dan andere verpakkingen in het schap

Als je wil concurreren met andere merken die in het schap staan, is het essentieel om een goed plan te hebben. Dus bedenk wat jij anders moet doen om het schap te doorbreken. Hoe gaat jouw verpakking, ondanks een aantal van dezelfde kenmerken, tóch opvallen in het schap? Wees anders en durf anders te zijn. Laat jouw product ‘schreeuwen’ om aandacht door bijvoorbeeld gedurfde grafische elementen toe te voegen. Of juist door heel minimalistisch te blijven door hele strakke en heldere typografie. Maar vergeet niet je eigen DNA. Je eigen kracht en je boodschap die je wil overbrengen. Bedenk goed wat je wil vertellen en wees vooral duidelijk! Een werkende verpakking heeft een duidelijke hiërarchie nodig dus wees kritisch over wat je communiceert.

“Durf anders te zijn met jouw verpakking.
Doe jij het niet, dan doet de concurrent het wel!”

De verpakking moet de consument aanspreken en bijblijven

Het verpakkingsontwerp moet opvallen en voor een goede gebruikservaring zorgen. Om de consument aan je te binden, moet je begrijpen wie jouw ideale doelgroep is, waarom ze jouw product kopen en wat ze niet te zien krijgen bij de concurrent. Als professionele verpakkingsontwerper breng ik de gebruikerservaring van jouw ideale doelgroep in kaart. Zoals welke elementen (tekst, branding, illustraties, regelgeving) naar voren moeten komen om de aandacht te trekken en de consument aan te spreken. Zodra een consument op de juiste manier wordt aangesproken, is de kans groter dat diegene jouw product onthoudt en een volgende keer opnieuw aanschaft.

De verpakking moet in verbinding zijn met de consument

Zodra de verpakking de consument heeft aangesproken, moet de verpakking echt een boodschap overbrengen. Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt moet je weten tegen wie je spreekt. Heb je dit helder, dan speel je daar met de communicatie op de verpakking op in. Roep op tot actie en zorg ervoor dat de merkboodschap duidelijk is. Bied waarde! Je hebt namelijk maar een paar seconden om de consument aan te spreken en te verleiden. Dit doe je niet alleen met de tekst op de verpakking, maar ook met kleuren, illustraties, foto’s, vormen en nog veel meer. Lees in deze blog meer over de communicatie op een verpakking. 

Een leuk voorbeeld:

Kaerel Skincare is een merk dat crap-free verzorgingsproducten maakt voor mannen. Het verpakkingsontwerp moet dus de verzorgende man aanspreken die geen troep in zijn verzorgingsproducten wil hebben. Less is more, en daar is het verpakkingsontwerp dan ook op gebaseerd. De kleur zwart is rauw, classy puur en echt. “Écht less is more”. Dus geen tierelantijntjes. Strakke en duidelijke typografie zorgt voor rust en balans. De hiërarchie is duidelijk. De klant weet direct wat hij koopt.

 

Check hier het ontwerp van Kaerel Skincare:

Kaerel

Ook een effectief verpakkingsontwerp nodig voor jouw product?

Wil jij ook dat jouw productverpakking opvalt en een gedenkwaardige consumentenervaring oplevert? Een verpakking die concurreert, de consument erbij betrekt, op de juiste manier communiceert én een unieke ervaring levert? Neem contact met mij op! ik help je graag!

Leave a Reply