Hoe jouw product belandt in de winkelmand

1 consument. 20.000 keuzes. Hoe jouw product belandt in de winkelmand

Welk soort yoghurt kies jij? Die met aardbei?, plantaardig? (tip; de Soya Specials van YB zijn heerlijk!) De keuze is reuze: Je kiest als consument uit zo ontzettend veel soorten en merken! En in de gemiddelde supermarkt liggen er wel zo’n 20.000 producten op je te wachten. Wat maakt nu dat jouw product in de winkelmand belandt? En al die anderen in het schap achterblijven?

Breingeheim

Het geheim zit verstopt in ons brein. Graag zien we onszelf als bewuste consument die weloverwogen een product kiest. Maar stel je nu eens voor dat je over 20.000 producten bewust na zou denken. Dat zou winkelen niet alleen tijdrovend maar ook doodvermoeiend maken! Het blijkt dan ook dat we vaak helemaal niet zo bewust kiezen: We winkelen voor het grootste deel onbewust!

Gas geven zonder na te denken

Winkelen is namelijk eigenlijk net als autorijden. In de auto geven we gas, we schakelen en we remmen. Allemaal acties waar we niet meer over nadenken. Zo kunnen we goed op het verkeer letten. Ook in de winkel varen we op een handige automatische piloot. Sta er maar eens bij stil. Hoe vaak kies je bewust voor dat pad of schap? Tja, dat ik dat nou wel doe als vakidioot ;-), gaat het vaak meer op een gevoel dan een gedachte. Het winkelverkeer zelf bestaat verder hooguit uit wat winkelwagentjes. We hoeven daar dus niet echt op te letten. Maar wat trekt onze aandacht dan wel?

Verwen de zintuigen

Horen. Zien. Ruiken. Proeven. Voelen. Het zijn onze zintuigen die onze aandacht naar de producten trekken. Dit doen overigens niet alle zintuigen evenveel: Voor 1% bepaalt de smaak en geur, voor 6% de structuur en voor 93% de visuele uitstraling of een klant een product koopt. Dit laat zien hoe doorslaggevend visuele communicatie voor jouw product is. En die moet bovendien in een zeer korte tijd overtuigen.

Kijken is kopen

Want kijken is kopen. Of juist niet. Al binnen 7 seconden vormt de consument een oordeel over jouw product. De visuele communicatie van jouw product moet daarom echt kloppen: Naadloos aansluiten op de verwachtingen en behoeftes van de consument. Hoe je dat doet? Dat is een hele psychologie op zichzelf. Over die wondere wereld vertel ik je graag volgende keer wat meer.

Geef je ogen de kost

Visuele communicatie blijkt doorslaggevend voor onze productkeuzes. Wil je ook dat jouw product belandt in de handen van de klant en in zijn boodschappenmand? Neem dan contact met me op! Ik creëer graag voor jou een op maat gemaakte visuele communicatie die perfect aansluit op jouw merkidentiteit, product en doelgroep.

Leave a Reply